Tuesday, January 11, 2011

2 Usahawan Berjaya Kelantan


Syarikat Bidara Flour Sdn Bhd telah memulakan perancangan untuk melebarkan sayapnya di negeri Kelantan Darul Naim. Di dalam gerak kerja ini rasanya amat tidak ‘molek’ utk tidak dirakamkan penghargaan kpd 2 individu yang ku sifatkan sangat istimewa. Tidak mahu aku memberikan hamburan pujian tetapi apa yg pasti kedua-dua individu ini sangat komited, berwawasan dan mempunyai iltizam yg sangat tinggi untuk menolong usahawan bumiputera yang lain berjaya seperti mereka. Dua orang usahawan ini ku anggap sebagai anak kunci kepada kejayaan strategi bisnes Bidara Flour Sdn Bhd di negeri Kelantan Darul Naim.

Ini yg pertama….
En. Mohd Sabri Bin Mohamad merupakan satu nama yg sangat sinonim dengan industri berkaitan tepung gandum di bumi serambi Mekah.  Seorang usahawan yg  pd mulanya mendapat bimbingan MARA  telah melangkah ke industri makanan lebih 15 tahun yg lalu. Kejayaan beliau telah menjadi contoh kepada usahawan2 lain yg baru berjinak-jinak dlm bidang ini. MARA juga telah memberi kepercayaan  kepada beliau dgn menjemputnya menjadi ‘speaker’ untuk memberi tunjuk ajar dan motivasi di dalam program-program keusahawanan anjuran MARA.

Dan ini yg kedua….

  
En. Taib Mahmood, Pengarah Urusan (MD) kepada syarikat Intan Edible Oil Sdn Bhd yg menjalankan bisnes di dalam bidang pengedaran barang keperluan harian seperti minyak masak, gula, garam, tepung gandum dan lain-lain lagi.

Aku kagum dgnnya bila mendapat tahu bahawa syarikat2 gergasi di dalam bidang berkaitan produk makanan turut melantik beliau sebagai 'distributor' di negeri Kelantan.

Aku berdoa kepada Rabb supaya perbincangan awal dengan 2 orang ‘Taiko’ besar ini akan berakhir dengan kerjasama bisnes yang memberansangkan dan seterusnya akan menyemarakkan lagi dunia bisnes yang diterajui oleh entiti bumiputera di tanah serendah sekebun bunga ini.

Siiru ‘alaa barkatillah.

No comments:

Post a Comment